Followers


AMARAN : Blog ini adalah perjalanan kisah hidup sorang budak perempuan dari zaman sekolah hingga kini, seorang mahasiswi, tahun akhir di sebuah universiti tempatan yang sedang menjalani praktikal di ibu kota Malaysia.

Gaya bahasa yang keanak-anakkan bagi post lama mohon dimaafkan. Tak akan delete post lama. Kerana setiap tulisan, ada ceritanya :) People changes bro!
I LOVE MYSELF VERY MUCH..AND
YOU SHOULD, TOO

21 Mar 2013

Tips pillih kos ke Degree-Buat ujian minat kerjaya dulu!



Minggu ini bakal berakhir!! Weeee.... Three more weeks to go..then bubye Matrik =D

Sebelum tu, mintak tolong korang YANG BAIK HATI untuk klik LINK INI boleh tak? Dah klik..tunggu habis loading dan SIAP! Okay korang boleh cancel windows tadi tu.Tq ye.. !!

Aku ni paling mudah terpengaruh bila orang cakap something-something. Terpengaruh macam mana tu? Dipendekkan cerita, tadi time English Class, Sir aku ni gi bukak story pulok pasal UPU. Yang mana perkara yang membuatkan aku pening tak tidur malam hari tu gara-gara nak pilih kos. Lepas dah selesa dan yakin hundred percent dengan kos yang dipilh, tiba-tiba pulak Sir aku dok tanya "Where you will go with that course?" Omaiiiiigod... Then he's open up our mind with the question...question...and question... Sampai aku jadi tak yakin baliik dah dengan Kos yang aku pilih tuh. Aduhai...

Pening!


Menurut Sir aku tu, kita kene pilih kos yang betul-betul tepat masa sekarang ni. Ye lah, Berapa ramai je graduan tak de keje ye dok? Aduhai acane ni? Takkan nak jadi BEAUTY HOUSEWIFE pulok nanti. Tak nak la. Penat je belajar, kene marah dengan chekgu semua bagai.. alih-alih tak kerja. Tapi kalau HUSBAND tu gaji riban-riban apa salahnya kowt .Tettttt Nampak sangat tak tetap pendirian kan. Hahaha

Then di saat aku kerisauan tadi, aku pun on lappy nak cari lah kos-kos yang sesuai dengan masa sekarang ni. Then aku jumpa lah satu link ni.  klik>>UJIAN MINAT KERJAYA (UITM)<< klik

Dekat link tu kita akan diminta isi maklumat peribadi, result SPM and then klik-klik je dengan simple question yang dia bagi tu. At the end of the form, dia akan come out with result based on apa yang kita jawab tadi bersertadegan kos yang dicadangkan. Nice2.


Result Ujian Minat Kerjaya (UITM) 

Masa yang diambil 9minit 37saat .Lama jugak lah aku nak jawab soalan-soalan tu. Hahaha Then result daripada apa yang aku jawab tadi, aku ni adalah seorang yang :::

SOSIAL : Bekomunikasi, mesra, orientasi manusia

Anda merupakan seorang individu yang suka berkomunikasi dengan orang lain daripada bekerja dengan objek, mesin ataupun data.(Betul tu) Anda menghargai kepada aktiviti yang melibatkan perhubungan komunikasi sesama manusia, perkhidmatan menolong dan kebajikan masyarakat. Anda seorang yang mudah mesra dan mempunyai jiwa yang penyayang, lemah lembut, baik hati dan sensitif dengan keperluan seseorang. Anda suka bekerja dalam situasi yang mempromosi pembelajaran, pembangunan kendiri dan berorientasikan manusia(I loike bercakap2). Kebiasaannya, anda mempunyai kemahiran komunikasi dan sosial yang tinggi untuk membantu orang yang memerlukan.(Kalau disuruh cakap je tanpa henti, no probs lah to me=p) Anda kurang berminat untuk melakukan kerja yang melibatkan struktur kerja yang rutin atau yang melibatkan pemikiran saintifik dan penggunaan mesin(ini sangat2 lah betul...bosan kowt mengadap mesin je-pendapat aku lah)



So, aku dah tahu dah aku ni jenis yang macam mana. Sebab apa yang keluar dalam result tu ada betul dan salahnya jugak. Tapi kebanyakkannya macam kene je la. Part yang tak suka berkerja dengan mesin tu memang aku sokong 100%! Huhuu

So, sekali lagi aku bakal pening memikirkan kos yang aku nak rombak dekat borang UPU aku ni. Nasib baik ada lagi 2 chance untuk ubah.


Sape-sape ada info tentang kos ni tak:-
1. Kos pengurusan makumat perpustakaan

Sekian




11 comments:

✿INA AINAA✿ said...

ena nak try boleh tak?? kot kot tak layak jd doktor ni.. hahahahah

Hans Hanis said...

yups
sometimes ujian kerjaya tu memang membantu :-)

NIA SI DRUMSTICK said...

eh2..itu kos yg nia ambik.haha..kalo dpt nnti kene dduk kt puncak perdana le yek.hehe
btw kalo dr matrikulasi..nape xambek farmasi ke..hihi..juz bg cdgan..sbb kos ni mmg akan communicate ng buku..library.. cataloging..resource center.. xla nk kate kos ni boring ke ape..tp rs nye byk lg kan choice lain yg iera boleh plih..hehe hr ke..

djdanchef said...

dj xtahu sgt bab kos pengurusan maklumat perpustakaan.. tp kwn dj ada ambil kos tu.. kos tu banyak juga membaca, urus maklumat data2, buku2, rekod2.. kos ni lenih kurang bersangkut paut dengan perpustakaan. pusat sumber, muzium, arkib dan mungkin kerja di tempat2 mcm tu..

Anyway pilihlah kos yg kena dgn minat + byk peluang kerjaya.

NIA SI DRUMSTICK said...

a'aa..kos ni mmg xpelu study math lgsong.haha..smpai lupe cm mna nk gna kalkulator.haha. n mcm yg dj ckp tu..btul la.nntivkeje pon yg ade kaitan ngan tempat2cmtu..tp ekot rezeki jugak la.kat U.. kolej.. byk je tmpt yg ade library..

NIA SI DRUMSTICK said...

a'aa..kos ni mmg xpelu study math lgsong.haha..smpai lupe cm mna nk gna kalkulator.haha. n mcm yg dj ckp tu..btul la.nntivkeje pon yg ade kaitan ngan tempat2cmtu..tp ekot rezeki jugak la.kat U.. kolej.. byk je tmpt yg ade library..

syhrh said...

wah! nice entry lha dear. terima kasih share. senang nanti nak ke degree. insyaallah amin (:

Dhea Ahmad said...

ujian minat kerjaya? wahhh bagus..at least kita ader aim.. and yg penting semangat...

syhrh said...

dear, anda ditag (:
http://sikechekmessy.blogspot.com/2013/03/malaysias-next-top-lucky-blogger-by-mak.html

Anonymous said...

echa pon same cam awk..baru lps buat ujian kerjaya uitm turr..haha:) rse lepas ni echa nak sambung bidang sains sosial..ok tak??

Anak Pak Cik Zul said...

assalam sis .knpe sy bkak link tu tp xdpt ? dh kna removed eahh ? :(