Followers


AMARAN : Blog ini adalah perjalanan kisah hidup sorang budak perempuan dari zaman sekolah hingga kini, seorang mahasiswi, tahun akhir di sebuah universiti tempatan yang sedang menjalani praktikal di ibu kota Malaysia.

Gaya bahasa yang keanak-anakkan bagi post lama mohon dimaafkan. Tak akan delete post lama. Kerana setiap tulisan, ada ceritanya :) People changes bro!
I LOVE MYSELF VERY MUCH..AND
YOU SHOULD, TOO

12 Mar 2015

Kesan Panggil Nama diri sendiri


Assalamualaikum, selamat hari Rabu. 

Nama diberi Nurul Farah Shahira binti Borhanodin. 

Yes,panjang. Nope, sangat panjang. Experienced aku masa exam zaman sekolah dulu, orang lain dah siap jawab soalan nombor 2, dan aku masih lagi tulis "....binti Borhanodin" tapi, rasa sangat awesome bila nama panjang-panjang sebab bila perkenalkan diri, kau boleh choose nak suruh orang called kau nama yang mana satu. hehe

Bila time ice-breaking, aku akan berputar ligat fikir, nak suruh orang panggil apa eh. haha. thanks ibu ayah yang puas fikir nak bagi nama kat diri ini doploh tahun yang lepas

Selalu terjadi bila pada kad, dan nama ayah disappear. Sadis


Tapi bukan itu yang aku nak kongsikan hari ni, apa yang aku nak share, 

KESAN POSITIF PANGGIL NAMA SENDIRI

aku sangat suka dan boleh dikatakan jadi habit la jugak panggil nama sendiri ni. Contoh, bangun pagi and aku akan tepuk2 bahu sendiri, dan cakap dalan hati atau with slow tone (takut roomate terbangun), "Tahniah Shahira, bangun awal hari ni. You did good job"( tepuk2 bahu).

Then, sepanjang hari tu, aku akan rasa bahawa AURA POSITIF disekeliling aku. Aku TAK RASA MACAM BOSAN or apa-apa feels yang negatif.

Then, when I've to face some situation (aku tak suka panggil "masalah" tu "masalah" but I change to "situation"), aku akan cakap pada diri sendiri, gaya2 monolog la, "Shahira, kau hebat, kau kuat. Kau mampu tagani semua ni"

Aku jugak selalu REWARD DIRI SENDIRI. So, aku akan buat kerja yang aku tengah usahakan, contoh, assignment, project universiti atau any kind of work termasuk la benda2 simple macam lipat baju, kemas bilik dengan sungguh2. And bila tercapai dalam time limit yang aku sendiri tetapkan, aku akan REWARD DIRI SENDIRI. sambil tepuk2 bahu kanan, "Congrate Shahira, here your reward" sambil makan aiskrim paddle pop rainbow. haha.

Aku rasa from psikology part, maybe ada relate la dengan tindakan yang aku buat ni, which, always talk to myself, hargai and all those things. Nanti aku akan kaji tentang ni, cari buku tentang ni, in sha Allah ada masa aku kongsikan.
Maybe orang akan cakap this things semua useless, but aku memang amalkan semua ni. Even kadang2, post di social media aku pun dah terikut2 macam mana aku treat diri sendiri.


So, kalau rasa macam tak tahu intention life ni kemana hala tu, apa yang kau nak sebenarnya dalam hidup ni, first, HARGAI DIRI SENDIRI dulu. Kau rasa kesan dia dulu, bila kau buat semua ni

So, try it out. Make your day more meaningful from now.


Shahira, jom pergi kelas  

No comments: