Followers


AMARAN : Blog ini adalah perjalanan kisah hidup sorang budak perempuan dari zaman sekolah hingga kini, seorang mahasiswi, tahun akhir di sebuah universiti tempatan yang sedang menjalani praktikal di ibu kota Malaysia.

Gaya bahasa yang keanak-anakkan bagi post lama mohon dimaafkan. Tak akan delete post lama. Kerana setiap tulisan, ada ceritanya :) People changes bro!
I LOVE MYSELF VERY MUCH..AND
YOU SHOULD, TOO

21 Mar 2015

Petua Pengurusan Masa macam pelesit!


Selamat Malam! 11.49pm

Okay, back to topic. Aku nak sharekan tips time management. Namun, tak ah aku katakan yang pengurusan masa aku bagus. Mungkin ada yang lebih baik. Sekadar berkongsi.

Tak lah aku share kan common cliche day p,anner, like buat time table or what not. Itu semua aku assume korang dah tahu. Ini cara aku, kalau rasa ok, boleh follow, kalau tak, nanti korang share la cara korang dengan aku. Boleh aku follow pulak :)









  • JADI "VIDEO RECORDER" dan Director 

Oraite, ini yang aku selalu buat. Sebelum tidur, dalam wudhuk tu, selepas kita maafkan semua kesalahan dan kesilapan orang lain. Masa ni la masa kita bersendirian, ye la, dah nak tidur kan. Okay, masa nilah kita nk jadi tuan director dan video recorder. Caranya, korang baring, beralaskan bantal empuk korang tu, mula BAYANGKAN SECARA SPECIFIK aktiviti korang untuk esok

Contoh, esok bangun pagi pukul 430 pagi, lepas baca doa, minum air masak. terus ambil wudhuk solat tahajud, baca quran, then lepas tu nak buat assignment. (Specifik kan assignment apa yang nak settle dulu, masa setiap satu assign,ent)... saaaaammmpai la korang tidur balik.

Korang lah pengarah, korang lh video recorder. Dapat?

Percaya tak, esok nya korang bangun, korang akn jadi "pelakon" kepada lakonan yg korang arahkan semalam. Semuanya akn jadi lebih smooth je hidup korang untuk hari esok.

SET "ALARM" GUNA OTAK.

Before tidur, selepas baca surah-surah lazim, doa tidur, selawat, SET ALARM GUNA OTAK DULU sebelum tidur? Macam mana? Masa ni korang kene fokus se fokus-fokusnya , ianya antar korang dengan diri semdiri tanpa gangguan lain, cakap pada minda, dalam hati, AKU NAK BANGUN PUKUL 430pagi ESOK. Lepas cakap ni, terus tidur. Jangan capai handphone atau apa-apa lagi. Terus tidur. ok?


JADILAH PENCURI dan PELESIT
Oraite, ini lagi best nak share. Aku nak ajar korang jadi pencuri. Waktu makan. Aku selalu akan makan waktu antara kelas. Means, kelas habis jam 1120, mula balik 1130, dan masa itulah aku akn pergi makan. Walaupun lepas kelas 1130 tu dah habis waktu kelas.

Kenapa? Sebab  dengan adanya "halangan" selepas tu, aku terpaksa jadi pencuri masa dengan makan
cepat-cepat. Ye la man da pencuri lengah-lengah ye tak?


So lepas kelas tu, aku dah boleh terus proceed untuk kerja-kerja aku yang lain.

Commonly bagi student, waktu makan la paling lama sekali yang diorang spend. Same goes to me, but kalau waktu cuti je la, Jumaat, Sabtu..

Lqgi satu, jadilah pelesit, which is, if berjalan tu, tak payah lenggang lengguk sangat. Cepat, fokus pada jalan. Jangan dok usha handphone, dan sebagainya.


Makanya, jadilah pencuri dan pelesit, korang akan realize, banyak nya masa yang korang ada.




Rasanya itu lah antara yang aku amalkan, as student, anak, leader in buisness dalam kehidupan seharian aku.


ok now, time to sleep. Selamat Malam, Assalamualaikum . Senyu, :) 12.26pm



No comments: